Författarintervju

Nedanstående intervju med författaren är gjord av Josefin Strang och texten är fri att använda för journalistiska och/eller publicistiska ändamål. Ange gärna källa vid citering.

 

Debutanten Mattias Lönnqvist gör en helomvändning: från politiska och tekniska texter till att ge ut en bok i genren han alltid älskat. Den mörka portalen är första delen i en fantasytrilogi, som utspelar sig i den sköra fred som råder sedan inbördeskriget som splittrade magikerna.

Mattias Lönnqvist var ett barn som för det mesta lekte ensam. Favoriten var lego, som han byggde i timtal och med fantasins hjälp växte till egna världar. Snart gjorde fantasyböckerna entré i tillvaron och i dag stavas husgudarna Tolkien, Rowling och Martin.

– Fantasy är genren som drar in mig starkast, där jag kommer in i en helt annan värld och bara är där, just då. Jag skrev mycket i grundskolan och fick positiva kommentarer, men utbildade mig till datavetare och började skriva tekniska texter, dokumentationer, manualer… Skrivandet var inte fullt lika roligt och mentalt stimulerande, konstaterar Mattias Lönnqvist.

För tio år sedan vaknade den där gamla författardrömmen till liv. Idéerna fanns, han hade knåpat ihop enklare fan fiction, kanske var det dags att skriva en riktig bok? Med laptopen i knät knattrade han med viss tvekan ihop några kapitel.

– Jag fick positiva kommentarer av kompisar och tänkte ”jag kanske kan få ihop någon bra bok av det här ändå”. När jag väl kom in i skrivandet fortsatte jag av nyfikenhet, jag vill veta vad som händer och hur mina karaktärer utvecklas – jag har själv ingen färdig bild av händelseförloppen. Karaktärerna sticker iväg i riktningar som jag inte planerat, särskilt när det gäller deras personliga utveckling.

Under mitten av 2018 stod Mattias Lönnqvists debutbok färdig, Den mörka portalen. Berättelsen handlar om tre personer som söker sin framtid. Ella har alltid drömt om att lära sig magi och studerar nu hos de kvinnliga magikerna. Marmat vill bli soldat, men har tvingats till de manliga magikerna. Tirandim söker sig till kyrkan, i flykt från magikerna och familjens grymma öde. Det har nu gått 500 år sedan magikerna splittrades och det inbördeskrig som följde. En skör fred råder sedan dess. Kommer freden att hålla? Vad hände med alla magiska föremål och underverk? Vad händer när nyfikenheten blir för stor?

– Det är ganska otraditionella personer för att vara en fantasybok. Jag har försökt undvika schablonerna. Min personliga favorit är den tredje, Tirandim, som kom till för att berättelsen behövde en ickemagiker som är motståndare till all magi. Men hennes personlighet har växt jättemycket när jag skrivit om henne, säger Mattias Lönnqvist.

Skapandet av Den mörka portalen har pågått sedan 2012. Ibland har han krafsat i anteckningsblocket på tunnelbanans blå linje mot Hjulsta eller i pauserna på jobbet som IT-konsult. Allra oftast sitter han vid sitt skrivbord hemma i Sundbyberg. Disciplinen är det inget fel på, efter alla år som IT-konsult har han bemästrat konsten att överlista skrivkramp.

– Jag har snarare en tendens att överförklara efter alla handböcker jag skrivit, där små detaljer kan uppta tio sidor. Men allra svårast är dialog och icke-verbal kommunikation, kanske för att jag i verkliga livet har svårt att läsa av kommunikation. Istället har jag sneglat på hur andra författare beskriver detta, säger Mattias Lönnqvist.

Att han jobbar politiskt har lett till otaliga författade debattartiklar, insändare och debattinlägg från talarstol, vilket också gjort avtryck på hans språk.

– Jag har en förkärlek för viss kanslisvenska på grund av mitt politiska engagemang, jag har en tendens att också använda retoriska knep. Det är min spontana stil, men har jobbat många redigeringsrundor och anlitat en redaktör för att få ett mer naturligt språk som passar genren bättre. Jag skulle i övrigt beskriva mitt språk som varierat med stort ordförråd och viss teknisk nyans.

Utomlands står fantasygenren för några av modern tids största succéer. Du måste ha bott under en sten för att undgå filmatiseringarna av Sagan om Ringen, Harry Potter eller Sagan om is och eld (som tagit världen med storm under flaggan Game of Thrones). Marknaden för svensk fantasy är däremot knaper och avfärdas ofta som ungdomslitteratur, majoriteten av författarna hänvisas till små förlag. Böcker med fantasyinslag betecknas sällan som fantasy: John Ajvide Lindqvists rosade debut Låt den rätte komma in blev exempelvis refuserad av sex förlag (!) innan den gick vidare till internationell succéstatus. Kanske tror förlagen att de riskerar att skrämma bort läsare med genrebeteckningen, fastän vuxna läsare bevisligen förtjusas av fantasy.

– Alla kan ha stor behållning av personerna i boken, deras relationer till varandra, av världsbygget och av magisystemet i Den mörka portalen. Just att berättelsen drivs av personer och inte av handlingar utifrån gör att både berättelsen och personerna hela tiden känns relevanta, säger Mattias Lönnqvist.

De som redan är bekanta med fantasy känner sig hemma, böckerna utspelar sig i en värld med senmedeltida teknologi och magi. Staten består av en trebent pall av kungen, kyrkan och magiker. Utöver tidigare nämnda författare och deras kollegor i genren har Mattias Lönnqvist också inspirerats av bland annat rollspel och MUD, ett textbaserat onlinerollspel som betraktas som föregångare till MMORPG-spel såsom World of Warcraft.

Den mörka portalen ges ut via självpubliceringsverktyget Type & Tell under hösten 2018. Boken är den första i trilogin Oldenasagan, döpt efter landet böckerna utspelar sig i. Råmanuset för uppföljaren är redan klart, planen är att ge ut en bok varje höst de närmaste två åren.

– Mycket av min fritid har hittills gått till politik, jag planerar att skala ner lite och ha färre uppdrag efter valet. Det håller inte att hinna med jobb, politik, rollspel, brädspel, vanligt socialt umgänge med vänner, hälsa på pappa i Frankrike och skriva en trilogi. Men jag har ingen ambition att leva på skrivandet, målet är att landa på plus minus noll, säger Mattias Lönnqvist.